Nuffnang

Wednesday, February 18, 2009

dal, mim alif mim

sesi memakai inai, mak itam pakaikan. sahut beliau, lepas nih along plak yer. amin!


setelah 4hari 4malam bertungkus lumus dlm menjayakan
majlis kawen anak tunggal mak long aku, aku demam.
sungguh demam. tgh menaip nih pon kepala ting tong~
(yer, obat sesema tuh dosnyer tinggi sekali)
.
.
corat coret sekitar majlis kahwin azmi-wany (dan aku!)

- selang sehari sebelum majlis, mak long cerita bed time story kat aku,
kisah percintaan beliau dan pak long (betol2 untold nyer kesah chenta~)

-perjalanan rumah pengantin lelaki ke rumah pengantin perempuan,
vice versa,
memakan masa hampir sejam! (kg kandang-bukit rokan)

-manakala perjalanan dari rumah aku ke rumah azmi
(sepupu merangkap pengantin lelaki)
tidaklah sampai 3minit sahaja kalau naik motor~

-hari nikah (jumaat lepas asar), semua family bertolak kul 3pm,
dan 10 org (termasuk aku) dibenarkan balik hanya selepas jam 1am!
(tunggu nak berarak nyer pasal~)

-2-2 belah pihak menggunakan "bunga api 128" dan "mercun pengantin"
sebagai tanda menyambut majlis.

-bunga api 128 ialah mercun yg meletop 128 das (cam bunga api sambut merdeka tuh)
manakala mercun pengantin, mercun yg cam water fountain tuh~

-tak pernah aku jumpa telur2 untuk majlis kawen berkaler2 bagai.
telur ayam (dikalerkan merah), telur itik (putih) & telur pindang (coklat)
semuanya dibuat telur pahar.

-telur pindang 100biji disponser oleh my ibu :)

-pengapit azmi ialah jejaka kacak bernama ahmad sabry (dipanggil "amat").
sepupu aku jugak! bakal suami kepada cik suraya 31may09 nih.

-oleh kerana kami (aku dan amat) mmg mesra,
(sepanjang berarak dan sampai ke rumah pantin pompuan tak reti nak stop borak)
kami disalah-sangka sebagai "couple nan mesra" oleh sorang "abang polis"
yg ingin jadi match maker aku dari tahun lepas! poyo btol!!!

-"lynn, nak tanyer nih, abang tgk mesra betol awak dengan pengapit azmi?"
"bang, itu sepupu saya, bulan 5 nih nak jadik suami orang dah.."
"ooo..yeeee...kee...."
"(*&^^%$#!$%^$&)"

-pengalaman Amat juga tak kurang menarik.
"long, kau tgk budak yg pakai tudung krim bunga2 tuh ek.. dia asek pandang aku jer,
nak pandang tempat lain pon, mesti pandang aku dulu. ko peratikan tau~"
yer, lepas Amat cakap cam tuh, aku peratikan budak tuh ASEK pandang si Amat!

-hari majlis pihak lelaki, kalau ANDA merupakan ORANG KE-4 terpenting
bagi pihak tuan rumah, sila JANGAN pakai baju kurung yg serap peluh & KEMBANG!
"perghh, kak long dah mcm sandang beg air batu aku tgk" -Amat.

-KALAU TIADA PENGALAMAN BUAT NO CABUTAN BERTUAH DI MANA2 MAJLIS,
JANGAN BUAT!!!
(kelak kau akan di'CAP' as org yg tak adil~)

-sila jangan terkejut andai ada makcik2 yg kau sendiri tak kenal,
alih2 panggil NAMA PENUH ko dan
soh kau amekkan pinggan/mangkuk/kain buruk/lauk pengantin/kain sapera.

-kena pandai jaga emosi. kalau emosi pengantin tak baik, jgn ko ikut sekali tak baik.
emosi dia tak baik, at least dia dah ada SUAMI/ISTERI.
ko emosi, kau dapat apa?? kan? kan?

-jangan tidur terus/ rehat panjang selepas 2hari majlis berakhir,
nnt ko akan dapat 3 serangkai (demam+sakit pala+selsema)

jarak.kosta.merah
tak lama lagi aku akan pulih. later baru sambung oke~

2 comments:

Anonymous said...

Hai kakak.... i miss u so muchest...hebat lar kakak..seminggu sekali mesti ader kesen kawen.... besau tu family kakak..... tak sabau tggu turn kakak

||alis|| said...

juliza: yer, gigih aku tahu siapa hang :), tahun nih 7-8sepupu ku ada majlis kawen/bertunang. tiap bulan, sorg. selang 2 minggu. jejak ke bulan 10 nnt. aku suke.. aku suke.. "inverted comma"