Nuffnang

Saturday, November 29, 2008

chocolatecampurcheese

Choclatecampurcheese

susah benar nak wujudkan langkah pertama.
Pertama, nama. Kedua, masa. Ketiga, org yang tepat, keempat, kebarangkalian yg hampir mustahil.
Bila nak mula menulis dahulu, aku tak serius.

Novel aku bersepah dalam files, draft berlambak, sampai tgh jalan,
b4 klimaks, aku dah kendur.. semua masuk balik dlm kepala tak nak keluarkan dlm bentuk tulisan.
Aku penat menaip bila bosan datang.

Tapi aku minat betul membaca nukilan orang lain.

Pertama, baca FP saifulnang. 2minggu, 10pm-3am, khatam.
Kedua, FP masakan kak hajar UK. Hampir 1 minggu baru khatam.
Ketiga, nah…. Baru jumpa susudalambotol~
(nari baru baca blog adinang)

3 blog, beri lain2 rasa.

Saiful, buat aku merasa dekat dengan dunianya, yg kini hampir jadi duniaku.
Kak hajar, bagus resepi2nya beserta gambar,
so sudah menjadi kebiasaanku, habis masak amek gambar.
ibu aku jadi pelik.
Dulu tak macam nih…katanya.

Aku jadi ketagih pada photo dan masakan.
Kerana saifulnang dan kak hajar.

Susudalambotol aka hidd;
wah, hampir2 aku tak sempat nak layan ym sama 4 chatters gara2 leka membaca nukilannya.
Tersenyum.
Merenung.
Memikir.
Membaca blog dia, memang terasa she’s not alone.
and I’m not alone, too.
Fyi, none is all alone…

Dunianya sama dengan duniaku, secara zahir.
Penulisan santai.
Membaca blog hidd seolah terasa dia ‘bercakap’ dengan kita.
Cuma dia tidak mendengar,
bila banyak ayat2nya aku akhiri dengan ‘ya’, atau ‘ish..ish..ish…’
atau aku sekadar sambil angguk2, sambil membaca.
(ini catatan semalam, untuk hari ini, aku menangis dengan entry yg ada nama ‘azhar’, kisah kau sebijik kisah aku, cinta bawa ke syurga, 12thn tuh~ )

Novel/filem yat-ayat cinta.
Perselisihan dengan teman.
Politiknya. Sajak ringkas.
Dunia angan-angan. Anak-anak.
Kekhilafan tentang agama. Lillah hita’ala..
Pendapatnya. Luahan hati. Nyala rasa.
Kesederhanaan dalam segala hal.
Orang lidi bentuk adi. Ahaha~

Semuanya terasa kami berasal dari dunia yg sama.
*Pama dia org melaka.

Benar, aku kagum dengan hidd, walau malam tadi (28.11.08) malam pertama perkenalan dgn blog dia yang yg bagus itu, (kebetulan: dia bakal adik ipar saifungnang, tq 2 moqh aka penulislicik, aku jumpa link hidd),
walau terkadang membaca tulisannya, bagi yg tidak tahu, merasa dia penulis seberang (maaf ya hidd~), tapi rasanya penulisan ala2 seberang itu yang bikin aku rasa seronok membacanya.
Bahasa seberang lembut, teratur, bersahaja.
Bukan tidak suka pada bahasa ibunda, cuma sebagai org yang suka dan mudah khayal hanyut dalam tulisan, aku gemar membaca tulisan kayak dia.

Santai. Itu sahaja.
Buat kita relax tanpa banyak fikir.
Buat kita leka tanpa meninggalkan logik dlm kepala.

Serius, tak ramai org boleh buat begini dlm mengkhayal-laloqkan pembacanya.
*Haaa, hidd, jangan ko kembang bila aku puji ko nih plak, ahaks~

Kekalkan apa yg kau ada. Ko penulis alaf baru yg baik.
Dan….

Mungkin aku org yg ke-23 bertanya:
Kenapa ko tak masuk main stream dlm bidang penulisan nih?
p/s: aku doakan ko akan dapat apa yg ko doakan dalam entry2 ko,
esp, dapat baby cam adi, hoho
1mlm aku habis explorerace enrty2 ko,
percayalah,
its not enuf~

~Ting~
-layan blog ngan popcorn-

No comments: