Nuffnang

Sunday, November 30, 2008

Sambal sotong



Aku nih.. bila miss p datang, aku mmg takde mood langsung untuk 1st 2days~
rasa malas, tapi rajin melayan miss p nih… kalau miss p datang, selalunyer aku akan:

-Bangun lambat (sebab takleh subuh, n malam2 kena bangun at least 2kali, cam baby nak nenen plak~)
-takde mood nak masak (after kahwin, sayang.. awak masak hari nih, boleh???)
-tak larat nak buat 1 haram jadah pon.. (eh..eh.. menaip nih bleh plak ko yer~)
-Suka khayal, laloq, dan sewaktu dengannya..(tak kira apa pon..)

Tadi masuk dapur, kunyah sarapan pon malas (padahal ibu dah tolong bikin sarapan, kau, makanan dah sampai bawah dagu, nak telan pon malas~). Ibu ngah mop lantai dapur, aku, sambil kunyah, sambil pejam mata (*satu penampar untuk aku~ terimakaseh)

Ibu: nari lunch kakak masak. (sambil cakap, sambil ngemop, multi tasking…)
Aku: malas, nari sakit perut.
Ibu: eh, datang bulan kan semalam, takkan nari sakit perut lagi?
Aku: orang sakit perut lagi laa, bu..
Ibu: ah, orang lain sakit 1st day jer…
Aku: itu ibu, orang sakit perut lagi nih… (menjawab lagi tuh... *sila pang aku kali ke-2, terimakaseh)

Tapi sebab aku dah aktif gerak2, tgk azie potong2 bawang, aku pon automatic pegang pisau, tapi cam blur nak buat apa ngan pisau tuh. Tapi tanyer gak dia, nak tolong apa nih? Azie nampak pisau, dia kata, kupas bawang putih, aku cakap, ahhh.. malas laa…

Bile pegang pisau, dengan takde mood, terasa nak tikam apa2 saja ngan pisau tuh.
*dasat plak mood miss p aku nih~!

Dah… kalau tak mau, potong peria tuh… azie bagi arahan berlisan. Aku terasa malas sangat……. Tapi, potong gak…

Bila dah siap.. tgk tempe, potong tempe, tgk lagi apa yg boleh dipotong.. hmmm… garlic.. ok, potong garlic… then, hmmm.. tadi ibu pesan azie goreng ikan, ok, ehh… terasa nak makan tempe goreng, soooo… panas minyak, goreng tempe, then ikan, then… hmmm… ade cendawan, nak goreng cendawan laa… *oittttt… sume benda ko nak goreng, nak kena kanser ke?

Ok2… aku stop, tak jadi goreng cendawan, nnt kena kanser.

Here’s some interesting story goes...
Azie buat sambal tumis sotong penyek (sotong leper tuh..), then, masa tuang air asam, ntah apa dia berangan, dia boleh tertuang lebih, lepas tuh dia ngadu2 kat aku… sambil amek tutup peok yg besar, dia ckp: ‘kiter nak kurangkan air asam dalam sambal nih..’

Aku toleh dia.


Ada keganjilan terhadap patah perkataan yg diluah.


dengan perbuatan yg dia buat.

Aku: ko nak kurangkan air dlm sambal, right?
Azie: ar..ar…
Aku: kakak dah lupa apa subjek yg berkaitan, sama ada fizik, atau bio, atau kimia.. tapi, kalau ikot logic, tutup sesuatu dengan benda berair sedang gelegak, semata nak kurangkan airnya, bukan ke carat uh paling lambat?

Azie: (…………….)

Aku: kata tadi nak kurangkan air, kan? Bukan ke ko patut biarkan wap dia keluar bebas tanpa ditutup? Kalau tutup, wap naik atas tutup peok, and jatuh semula dalam masakan, kan? Maknanya, masakan tetap berair, or paling2 pon, lambat nak susut airnyer…itulah *proses osmosis… (*hahaha.. proses osmosis tuh aku saja tambah~)

Azie: (trdiam kejap… berfikir kot.), hmmm… ar..ar.. betol gaks~

……………………

So, dah siap 3-4jenis lauk… tgk melodi jap.. apa lawak2 si nabil nari, gelak2 laa.. *tak bleh gelak kuat2, miss p marah :P ~

Lepas tuh, bukak laptop. Menaip2… ibu soh table setting for lunch *wah~

Ok… dah ada 4sudu, air 2cawan, bubuh nasi dalam 2pinggan, dah… ngadap laptop balik.
Hmm… tadi terasa nau nak makan tempe goreng, sekarang selera dah mati……

Fullstop.

No comments: