Nuffnang

Thursday, May 14, 2009

kalau benar anda lelaki+suami (atau bakal), baca.

NAK BACA; SILA BACA BETOL BETOL DAN SAMPAI HABIS..
SEKIAN. TERIMA KASIH.

GURLS, SUMPAH BERULANG KALI AKU BACA CITER NIH,
KELAKAR HAMAT!
untuk mama eva: nih laa citer dia, ala2 bree van de kamp! kuang kuang kuang!

______________________________________________________________________
Mat tidak pernah membantu isterinya membuat kerja-kerja rumah. Malah dia sering bersungut sendirian kerana telah merasa bosan setiap hari pergi kerja, sedangkan Nab isterinya hanya tinggal di rumah. Kalau boleh,dia mahu isterinya tahu betapa penat dan letihnya dia bekerja setiap hari untuk menanggung keluarga.


Satu malam ~~~~ Mat berdoa,"Ya Tuhanku. Aku bekerja 8 jam sehari sedangkan isteriku hanya tinggal di rumah bersama anak-anak. Aku mahu supaya dia tahu betapa letihnya aku bekerja setiap hari. Tolonglah ya Tuhan, tukarkanlah aku dan isteriku. Biar aku yang menjadi isteri untuk sehari sahaja supaya dia pula dapat merasakan betapa letihnya aku bekerja. Biar aku pula yang berehat di rumah"


Tuhan Yang Maha Mengetahui telah mengkabulkan permintaan Mat. Pagi besoknya, dia bangun dari tidur, dan pastinya sebagai seorang isteri. Bangun saja dari tidur, dia bergegas ke bilik air, berus gigi dan terus ke dapur menyediakan sarapan untuk suami dan anak-anak. Pastu bangunkan anak-anak dan melayan mereka bersarapan, pada masa yang sama melayan suami bersarapan.


Pastu menghantar suami yang nak pergi kerja ke pintu, kembali membetulkan baju anak-anak yang nak ke sekolah dan menyediakan air yang anak-anak nak bawa ke sekolah. Pastu panaskan enjin kereta dan bergegas hantar anak-anak ke sekolah. Balik dari sekolah terus ke pasar untuk membeli ikan dan keperluan dapur yang lain. Dekat dua jam baru sampai balik ke rumah. Simpan barang-barang dapur ke dalam almari dapur dan ikan simpan dulu dalam peti ais.


Komdian kutip kain kotor untuk dicuci dengan mesin sehingga selesai dan dijemur. Pastu baru mula memasak untuk anak-anak yang akan balik sekolah nanti. Selesai masak, jam dah pukul 12.45 tengahari. Terpaksa pula bergegas ambil anak dari sekolah. Selesai ambil anak, beri pula mereka makan sebelum mengatur anak-anak supaya membuat kerja sekolah.


Pastu terpaksa pula kemas rumah supaya jangan bersepah sangat. Komdian angkat kain di jemuran. Tiba-tiba anak bongsu menangis kerana terjatuh. Dah nak kena beri rawatan dan pujuk supaya tangisan tidak berlarutan. Dah selesai, kain-kain yang baru diangkat perlu pula dilipat dan disusun dalam almari. Sedar tak sedar, waktu Zohor dah tinggal tak berapa minit saja lagi. Terpaksa bergegas pulak tunaikan Zohor sebelum tertinggal. Selesai salam, azan Asar kedengaran. Selesaikan pulak solat Asar sebelum menyambung apa-apa kerja yang belum siap.


Belum sempat rehat, terpaksa pula balik ke dapur untuk menyiapkan makan malam. Lepas Maghrib, terpaksa layan suami dan anak-anak makan, pastu cuci pinggan mangkuk, pastu mandikan anak yang masih kecil, pastu uruskan supaya anak-anak masuk tidur.... dan macam-macam pastu lagi.


Dekat pukul 11.00 malam barulah semua kerja rumahtangga selesai. Badan pun dah longlai... Bolehlah rasanya nak berehat sikit. Opps.... belum boleh rehat rupanya. Suami juga mahukan layanan. Berdosa isteri kalau tak melayani kemahuan suami. Tambahan pulak malam ni malam Jumaat. Maka suami dilayani dengan sewajarnya sehinggalah dia langsung tertidur.... tak pasti pukul berapa.


Setelah terjaga sebelum dinihari, Mat segera bangun dan berdoa semula,"Ya Tuhanku. Barulah kini aku tahu.... Aku dah tak sanggup lagi jadi isteri.Aku keluar bekerja seharian pun tak penat macam ni. Ada juga masa berehat,minum kopi dan berbual dengan kawan-kawan. Tolonglah kembalikan aku sebagai suami semula. Tobat aku tak sanggup dah jadi isteri. Salah sangkaanku selama ini bahawa kerja-kerja isteriku di rumah begitu mudah. Biarlah isteriku terus di rumah dan aku keluar bekerja"


Sekonyong-konyong Mat terdengar satu suara ghaib berkata,"Wahai Mat,kamu belum boleh kembali menjadi suami sebab persetubuhanmu malam tadi telah menjadi benih. Kamu kenalah tunggu 9 bulan 10 hari lagi untuk melahirkan anak sebelum kamu dapat menjadi suami kembali...."


Whatttt???.. . 9 bulan 10 hari??? ....Beranaaak? ??....... Waaaaaa.. tak nak,tak nak, tak naaaaaaaaaaaaaaaaaa akkkkk... !!! ~~~~~


"Bang, bang... Abangggg... apasal niii.....??" Sergah satu suara disisinya. Mat melompat bangun dari katilnya dan terus memegang isterinya sambil bertanya,"Nab, Nab kah yang jadi suami atau abang yang jadi suami??? "Laaaaa... tebiat apa pulak abang ni. Kan Nab ni pompuan. Tentulah abang yang jadi suami..... Appa punya lawak pagi-pagi rabun ni....."


Hari tu Mat mengambil cuti emergency dan sehari suntuk membantu isterinya membuat kerja-kerja rumah..... Hinggakan seluar kecik dan baju kecik Nab pun habis Mat kutip basuh... Nab terkedu beghok, terlopong dan jadi bisu seharian melihat gelagat suaminya....


Moral cerita : Isteri perlu disayangi dan lindungi kerana ia adalah anugerah Tuhan yang tidak ternilai. sekian. jangan lupa kopipes kendian bagi husband/tunang/bf korang baca. hihi..


18 comments:

joegrimjow said...

haha
ku bangga jadi laki

bgus r cite tu

AfiQ said...

wakakakakakaka
ngelabah puyuh amik cuti...

Ungku Nor said...

hahahaha..nape la suma tu cuma mimpi je ek?

akak nak je suh orang laki ni rasa camne sakitnya taim nak beranak tu..hehehehe

Ms.Lilies said...

hehehe aku ada dpt email ni dulu...siap dah aku fwd kat laki aku sebagai pengajaran hahahaha

julietchun said...

ingat tak penat ke dok umah? sehari aku kena rasa cam nak meroyan, sabar,sabar,hehehe. Tabik kepada ibu2 yg jadi surirumah sepenuh/separuh masa.

susudalambotol said...

lagi penat bila balik kerja tengok rumah sepah.

stress.

||alis|| said...

papa joe: harap ko jadik la suami yg membantu isteri(s) yer kelak, ahaks!

afiq: keh keh keh.. tapi tak patut amek sehari jer ;/, amek sebulan, tanpa gaji.

kakmimi: ahaks~ email nih dah lama.. korek balik, hihi..

kakjuliet: tuh baru sehari, kan? huhu.. mmg kena tabik kat para wanita.

hidd: hiks, nih citer pasal adi buat sepah ke hapa nih.. hihihi! tapi rasanyer adi tuh penolong keje rumah yg tegar, kot :)

Tijah said...

aku dah suh kalos baca. tapi dia angkat kening jer?

cehhh!

||alis|| said...

kakjah: apa makna agkat kening?

(a) dia lapar
(b) dia stuju ngan kenyataan
(c) dia stuju nak amek cuti seminggu tolong buat keje rumah.

eh kak, atok ape citer.. lama tak dengar kabo dia.. hihi...

Monkey D Luffy said...

jadi lelaki... bukan ku pinta ;p

kakpiah said...

biler la asben aku nak mimpi cenggitu???

uhuks!

||alis|| said...

zali: huhu.. jadik wanita pon bukan ku pinta, tapi ku bangga la jugak :P

kakpiah: kakpiah kopipes.. pastuh baca kat sebelah asben, mlm esok kakpiah buat eh, insya'allah, mimpi laa beliau~

||alis|| said...

kaknor: aik, apsal kiter bleh terlepas pandang nak jawab komen akak nih? saya rasa soh mereka try peod dulu, baru try beranak, haha!

kueh bakar said...

mat oh mat...

byPASs said...

syabas, cerita membangkitkan kesedaran, bertuah jadi lelaki, bertuah juga isteri. tanggungjawab masing-masing jelas berbeza. maka, sedarlah kaum yang "separuh masak" kalau anda lelaki, jadilah lelaki sejati, yang kuat dan menjadi tempat berlindung perempuan. kalaulah anda perempuan, jadilah perempuan tulen yang cintakan lelaki untuk mencurahkan kasih sayang.

namun, saya tidak pasti sama ada alis ni l atau p, tapi yang pasti bukan jenis campuran.salam.

||alis|| said...

bakar-berlauk: lambat nampak ler komen kamu nih..

bypass: ai wanita sejati oke ;)

Anonymous said...

main main.. ! !

||alis|| said...

apa yg main2 nyer.. ish awak orang brunei nih.. hahahaha!