Nuffnang

Thursday, October 28, 2010

Mari Mengkaji KES (Kenapa Engkau Sebok? Eh? Haha!)

Tak payah cakap tentang diri sendiri dulu, aku ambil contoh dalam blog. Terkini dan aku rasa paling tak munasabah, satu umat blogger anoy nih cuba nak mentarbiahkan kak Di. Yang sedang kurang sihat plak tuh.


Bila baca2 balik KES Kak Di, aku rasa simpati pada Kak Di, dan senyum sumbing pada si annoy tadi. Eh baik sangat ke dia eh? Tapi aku jamin, kalau dia baik, dia tak jadik annoy. Orang macam nih, takde keje lain dia nak buat. Nak nasihatkan orang secara realiti dia belum layak, atau sampai bila2 dia tak berani, maka dia pon memilih jalan menjadi ANNOY, dan cuba menjadi baik dengan mentarbiahkan blogger2 “nakal” macam kak Di. Macam dia tak punya orang keliling yang ntah2 punya perangai yang lagi Ya Rabbi saja yang tahu.


Last sekali aku paling suka ayat Kak Di, bunyi lebih kurang, “pernah dengar masa kita kecik2 dulu, jangan ikut orang yg kita tak kenal?” “jangan naik kete dengan org yg kiter tak kenal?” “jangan layan orang yang kiter tak kenal?”, maka sila laa amek pendekatan tersebut bila berdepan dengan komen2 annoy begini.


Terus terang, aku dulu lembut hatinya sampai dipijak2 orang, mujurlah dengan “bantuan” beberapa geng cap kapak aku+tulisan2 kak di, aku terpaksa belajar bagaimana mahu mengurangkan sedikit demi sedikit perasaan lembut hati nih. Bukan pada semua, pada siapa yang buat aku la ok.. Aku dulu orang buat apa aku main diam jer, tuh yg sampai berani pijak kepala.


Pada aku, kalau betul nak KES, masih ada batas. Sapa cakap kiter tak boleh KES langsung... kalau kena tempatnya dan atas nama kebaikan atau kebajikan, silakan.. sapa laa aku nak membantah korang nak KES yang positif kan.... sila2.. akak nak marah apa plak kan.. teruskan niat kamu. Yang penting NIAT!


.

6 comments:

julietchun said...

tak reti nak tarbiah org sebab aku pon bukannya baik :P.

julietchun said...

aiman sihat? lama kakjuliet tak tanya kabar aiman :P

||alis|| said...

kakJ: kena saling ingat2 kak. ku pon lagiiiii laaa tak baikkkkk nyer ;P

aiman sehat jer.. dia ckp kemsalam kat kak Juliet. woh~

gadisBunga said...

salam. susah kan nak kawal blogger ni.. :)

||alis|| said...
This comment has been removed by the author.
||alis|| said...

salam..
GB, saya suka awak.. eh, maksud saya, saya SUKA DENGAN ENTRY2 AWAK..

khasnya kenapa GB takut kawen episod 3, ada sama dlm kita. -_-"