Nuffnang

Sunday, October 30, 2011

the risau-ness.. the riak-ness of their's and my ramadhan

JAP, APSAL N3 AKU NIH BOLEH TERTINGGAL EH? BULAN PUASA PUNYA NIH, HAHAHAA!! HAMEK JE LA, BUAT MODAL N3, HALAL LA YER KAWAN, KEKEKEKE~

risau-ness i
ai masih puasa penuh. perlu happy, atau risau??

riak-ness i
kat param area ai nih ada satu param yg sangat glemer. tapak pasar malam jugak sebenarnya, jauh dan dekat org2 ramai datang. tahun nih, suatu yang baru berlaku.

penderma yang pemurah dah tak sedekah anak yatim, atau ke masjid sudah. dia org lebih suka bagi sejumlah duit kat peniaga param yang glemer dan suruh peniaga tuh bagi2 jualan kat org ramai yg datang param. antaranya ialah murtabak dan air macam2 jenis. "murtabak free kak, amek2..." "air free bang, amek2...."

korang suka? ai tak. sebab ai bukan jenis memaram bulan2 puasa.

terdengar juga keluhan para peniaga lain. "kalau seminggu 2-3kali free bang, kiteorang peniaga lain mcam mana nak cari makan..? masak laa macam nih kiteorg.."

pendapat 3sen ai:

*lebih elok dan afdal sedekah kat masjid atau anak yatim dan sebagainya, dan bukan kat param.
*tapi kalau nak sedekah jugak, ai tak kisah pon, dan para peniaga pon haruslah faham, ini adat berniaga, dan rezeki masing2 hanya DIA yang beri. bukan peniaga param, atau penderma.

sekian. nari nak pergi lagi beli karipap telur.

resepi mudah karipap telur:
-buat adunan doh macam nak buat roti canai, bulat2 macam saiz onde2.
-gelek, letak atas pinggan dara.
-masukkan inti (telur+bawang+garam halus, macam nak buat telut dadar)

3 comments:

gadisBunga said...

ni puasa nak raya aji ke darling? eheheheh~

Tijah said...

pinggan dara?

||alis|| said...

gB
hahaha.. halal la yer.. giler lama tertinggal godek2 baru jumpa :P

kakjah
ha'ah, tak penah dengar kah? pingan makan yg sedang2 tuh.. org melaka panggil pinggan dara :)