Nuffnang

Monday, February 24, 2014

tak suka tak apa..

ewah, tajuk pepagi cecara macam sentap je kans.

taklah. acah je. selalunya bila dapat situasi tak best dari seseorang atau keadaan, aku suka untuk muhasabah diri dulu. maksudnya, kalau orang tuh tak suka satu-satu perlakuan aku, aku akan terus rasa "mesti aku penah rasa tak suka pada perlakuan orang baru-baru ni"

kalau duit hilang pon macam.. "..takde rezeki" atau "patutnya tadi aku sedekah kat pakcik/makcik tuh" atau yang paling terbaik ialah "duit dalam poket belum tentu jadik milik kita 100%, tapi sedekah kita 100% pahalanya kita punya." gitu caranya. eheh.

berbalik pada tajuk, aku cukup takut kalau ada orang tak suka pada aku, atau terguris rasa pada aku, sebab aku nak suka semua orang, dan aku nak orang macam tu jugak-suka pda aku. yes peps, hidup aku banyak fairy tales, dalam dunia yang mana "buat baik dibalas baik, diperlaku jahat maafkan saja.." tapi ye, kadang2 kita terpaksa pijak di bumi nyata kan. hurm..

yes, ada masa aku marah, aku sentap, but hey, come on, am no saint. so deal with it lah kan?

sebab aku pon sometimes encounter benda2 macam nih. benda tak best.

ada gak kawan yang cakap aku ni kalau bagi nasihat, harsh, kasar, selalu buat dia nangis. percayalah, aku harsh sebab aku taknak buat baik dan dapat pahala sorang2. dan aku selalu terpaksa kena treat orang lemah gemalai ni ngan kasar sikit, sebab bak kata UAI, cakap halus2 susah nak masuk, which is true.

kawan ialah cerminan kita. kalau kita dapat kawan tak baik, jangan salahkan kawan, tapi amek cermin rumah kita, tengok dulu kita ni macam mana.

**Alhamdulillah takat ni semua kawan aku baik belako :P (sebab salah satu rezeki dan ehsan Allah SWT untuk umatnya ialah bila DIA jumpakan kita dengan kawan2 yg sempurna baiknya..)

cakap pasal UAI, rumah aku ada banyak VCD yg makji beli, hari2 dok ulang2 dengar berganti2, tak jemu. sebab jadi manusia nih kita mudah lupa (manusia tuh sendiri based from maksud PELUPA in Arabic, if am not mistaken)

katanya yg paling buat aku sedar diri ialah "tak guna kejar itu ini, tapi niat masuk tandas tak reti, niat keluar tandas tak reti, cara ziarah orang sakit tak tahu, doa untuk orang sakit tak tahu.. yang kita tahu, BANGUN TIDUR, KEJE, MAKAN, TIDUR BALIK. itu serupa macam lembu kerbau kat atas padang, cuma lembu kerbau yg naik viva, naik waja.."

TUDIA! PANG PATBLAS DAS!!

.

4 comments:

t.a.t.a said...

Tu dia aih kata-kata memang berdas-das la alis. hahaha.

betul jugak apa dikata tu. aku akui yang aku tak pandai berkawan. mungkin sebab aku pendiam, tak banyak cakap dan juga aku tak reti nak berbahasa-bahasi. kalau aku rasa aku nak tegur, aku akan tegur direct. harsh? ye, memang harsh. aku cakap straight to the point aje.

gadisBunga™ said...

kite...bab tegur...kalau member rapat kite boleh tegur. kalau member yang nak rapat rapat pun kite boleh tegur. tapi kalau sekali tegur dia melenting lepas tu ding dong sana sini...memang sori la kite nak tegur lagi...

||alis|| said...

cikta

biarlah pendiam. aku suka org pendiam ni, sebab aku bleh jadi wonder melihat org pendiam ni. sbb aku bleh tahan becok, gagagaga!

||alis|| said...

gB

haah, bak kata org bijak, tegurlah dengan penuh hikmah. kita pon boleh je org tegur kat kita, takde hal. tapi kadang kawan malas nak tegur, macam angin lalu kata dia, haha!

*kita x reti nk kecik2 hati. kalau segan, pm kita pon boley, meow :P