Nuffnang

Saturday, December 27, 2008

tak sama tapi serupa

aku nonton drama @tv3 malam tadi.
biasenyer malam sabtu drama tv3 best2...
so keluar laa muka fasha, muka fizz fairuz, ahmad tamimi... (just name few of them).

awal cerita, belinda (fasha), wartawan,
1 family digambarkan sgt western la konon. minum, tattoo segala.
ala, pokoknyer, barat semata..
tapi
buat amal sedekah
positive kat semua orang
errr...(itu saja kot yg aku nampak)
kendian,
nusri (fizz, bunyi cam yusry plak~) seorang k/tgn bank.
alim, celak dimata, pegang yg 5, puasa sunat, benci maksiat

tapi
buat kerja tak amanah& sambil lewa,
pandang rendah kat pelaku maksiat & wanita,
suka spit merata (ikot bapak dia)

dan banyak lagi sifat & sikap mereka yg aku rase sapa tgk mesti dapat huraikan 1-1..

aku tak nak komen banyak, sebab apa yg berlaku dlm drama tuh, byk berlaku pada kita sekarang nih.

dia tuh..
tgk cam baik
tapi dosa terhadap tuhan, rasul & agama,
countless.

dan lihat dia tuh pulak..
tgk cam jahat, tapi semua amalan dituntut tuhan, rasul & agama
disempurnakan sebaiknya.

vice versa.
ini semua berbalik pada hati.dari mana datangnya hati? dari apa yg kita makan.

umat islam sekarang terdedah dengan segala racun yg ditabur dlm makanan harian.
sama ada kita sedar atau tidak.berapa banyak makanan yg kita makan kini, tak sah tarafnya.

kebersihan. kesucian. keberkatan.
semua bergantung pada kita. bukan salah siapa pon sebenarnya.
(sebab yg bersalah terang2 bukan faham dosa pahala)

ini nasihat terhadap aku khasnya & dan kalian.
jagalah apa yg kita makan.
jgn pi *buck, mmg sah tak halal. check kat jakim.
jgn makan beef burger from any fastfood, sebab aku baru tau,
'daging' pada mereka bermaksud LIDAH, ORGAN DALAMAN SEGALA..
PALING TAK TAHAN, 'TUTTT' itu sendiri. yark!!!
(sedang daging qorban pon, aku tak gemar makan hati/limpa etc..)


jarak.kosta.merah: check apa yg patut....jgn sebab nak maintain classy, apa barat makan, kita ikut, ok? :)


No comments: