Nuffnang

Tuesday, June 16, 2009

1 batas ubi kayu, 3 jenis kudapan..

membaca post haruan buat ku tersenyum; ubi kayu mmg boleh naikkan berat badan..sebab ia kaya ngan karbohidrat.. *haruan, kamu sgt kurus rupenyer yerr... hihi~

mggu lepas; ibu ku cabut sebatas ubi kayu yang telah ditanam setahun yg lalu... sedang elok la kan... ubi ubi tuh sangat la besar, bak betis korang (dah.. tak payah nak pandang kiri kanan, check betis korang sekarang jugak, hahaha!)..


ku rajin ooo sagat ubi kayu nih.. lihat berapa banyak yg dah disagat. ..
ini baru 30% dari sebatas ubi tuh...



hasil kudapan yg jadik.. gigih ku membuatnyer!

jejari ubi kayu: ku lihat kat satu program jalan2 cari makan versi taiwan, pengacara dia p ke jepun, rupanya kudapan ini sangat glemer kat jepun, goreng cam tuh jer, panas2 tuh percikkan ngan gula pasir, sedap!

kerepek ubi: sapa tak kenal meh ku bawak dia pi sepang ;)

lepat ubi atau org melaka panggil 'selak pintu': kuih yg mudah gak nak buat.. nasib rumah nih keliling ngan pokok pisang, daun pisang banyak kat sini, senang nak buat lepat, koci, panggang ikan, etc ;)
.
.
lepat ubi
bahan bahan:
ubi kayu yg disagat/diparut (amek dari ubi kayu yg besar)
kelapa parut (dari sebiji kelapa)
gula merah/gula melaka (0.5kg, nak harapkan kaler lepat)
tepung ubi kayu 2-3 sudu besar
gula pasir 2 senduk
garam sikit
daun pisang (dilayur atas api, nak bagi daun tak 'rangup' dan mudah dilipat)

cara cara
campur semua bahan, gaul, rasa bahan yg digaul tuh, kalau kurang manis, tambah gula pasir, kalau tak lemak, tambah kelapa parut lagi.. pas tuh amek daun pisang, siat sekadar sejengkal (jarak ibu jari hingga jari kelingking anda), isikan bahan dalam 2 hingga 1.5 sudu besar, pastu lipat cam nak lipat bungkus nasi lemak. pastuh kukus kira2 20minit. siap ;)
.
.

15 comments:

atle ♥ waT¡e said...

1st.. :)

ehmm..suka lepat ubi..tp x suke haruan!

||alis|| said...

atie: ahahahaa... sesuatu btol tuh kalau tak suka haruan, hihiiii~

susudalambotol said...

macamana saya nak pupuk rasa suka memasak ye? hmm.

Ms.Lilies said...

aku x suka lepat ubi...boleh makan 1 je pastu xmo dah...tak taula apesal

naqiubex said...

apa ni.. tak pernah makan pulak?

julietchun said...

Cik, kueh selak pintu satu. Dari mana dpt nama cenggitu?

haruan tasek said...

alamak lepat ubi.... rindu makan ubi oooooooo

et said...

x pernah mkn lepat ubi..lepat pisang pernah ler...uuu...leh cube wat..heheheheee~

yaziith su anaz said...

macam sedap.


tapi malas buat.
:))

||alis|| said...

mommy hidd: sy dlu pon cam tuh gak.. takpe, adi masak, hidd kemas.. bernas tak idea? hidd kan suka ngemas, ngeee...

kakmimi: tak suka lepat ubi? dulu kiter pon kurang gemar.. tapi lepat pisang tak penah tolak arr..

naqib: alamak, tak penah jumpa? try tanya pama kamu.. ;)

kakjuliet: ahahahaha! ku pon tanya gak ibuku, mana dapat nama. ibuku kata:"ntah, rupenyer cam selak pintu dulu2 kot.."

||alis|| said...

haruan: rindu, kan? dulu sampai kena paksa makan ubi2 nih kan.. kehkehkeh~

et: kan? sebelum cuba buat, apa kata cuma beli 2-3keping dulu ;)

yaziith su anaz: mmg sedap, hihi.. kot cam tuh beli jer la jer.. 3 singgit ;)

::@FiQ said...

walopon ko hnye serkap jarang kak..part betis tuh.. tapi xtau nape... tang aku...sgt tepat telahan ko kak!

Tijah said...

wah. bleh buat jual tu...set value meal secara drive thru.

Monkey D Luffy said...

erk

si haruan pendek dan kurus

haha

||alis|| said...

afiq: hihi.. ku kan mamarazi.. ate kate mu nak kurus, kan? lalala~

kakjah: hahaha! komen ko nih mmg tak bleh blah oleh sapa2 pon, hahaha!

zali: ko tak baik tau, mentang2 laa ko tinggi.. hiks!