Nuffnang

Tuesday, December 14, 2010

erti kesopanan yang mampu buat aku (:atau kamu) gembira

bila beli topup di gerai2 kecil itu...
"akak nak saya tolong goreskan sekali ke kad top up nih?"
.
.
bila beli majalah mingguan wanita kegemaran ku di kedai biasa ku beli..
(jarang aku mintak bungkus plastik, bumi hijau katanya..)
"akak nak getah?"
.
.
bila ke kedai minum petang yang biasa aku pergi.. (selepas bayaran dibuat)
"terima kasih kak, saya jual yer. datang lagi.." (sambil tersenyum)
.
.
--------------------------------------------------------
ingin bertanya sopan:
berapa banyak kedai top up, kedai jual majalah dan kedai minum petang yang kita, aku, dan kalian2 jumpa sepanjang hidup? atau paling2 setakat ini?
.
.
banyak.
mungkin sepuluh jari pon tak cukup. 20 pon mungkin.
.
.
tapi berapa banyak yg mampu kamu hitung, punya kesopanan seperti contoh yang aku nyatakan di atas? (yer, selain menjaga hati pelanggan)
tak banyak, kan?
.
.
kalau sebab 'kesopanan2' ini buat aku terpaksa berkereta, berjalan kaki, atau keluar lebih modal untuk itu semua, aku sanggup. sebab kesopanan yang kecil ini, besar ertinya padaku. orang melayu kata apa : "those are really make my day."
.
.
JKM: 2 hari berturut2 terima ke3-3 kesopanan kecil tapi besar ertinya ini. big HAPPY for them!
.
.
.

8 comments:

gadisBunga said...

saya faham maksud kamu.

sedikit kesopanan mmg besar ertinya...

Ms.Lilies said...

zaman skrg ni yg tak senonoh lg ramai dr yg senonoh...

julietchun said...

mimi,
aku harap aku tak termasuk dlm kategori yg tak senonh itu :P

alis,
sebab kesoapanan org melaka ai rasa tak sabar nak kesana :D

marinahunny said...

susah nk cari kesopanan yg mcm alis kata tu.. zmn dh berubah tp harap2 sifat sopan itu masih kekal dlm diri kita ek..

||alis|| said...

gb
buat kita pon macam rasa waaaaaa! kan?

kakmimi
kiter geng senonoh kan kak mimi? :P

kakjuliet
hahaha... harap2 kiter dorang n kak mimi satu geng ;)

mariah
betol la tuh. tak tau mana silap kan.. hmm..

lynn said...

betul!. sokong. akk kite pun ade kedai.
kedai makan sebelah sgt sombong

Alia said...

HA! mmg amat jarang skali la nak jumpa kedai yg customer friendly mcm tu...

Lain lah kalau hospitality kat hotel hotel..hahaha itu top! hahaha! yah mmg kita bayar utk diorg punya kesopanan.

||alis|| said...

lynn: bila dah punya kedai, lagi la kena anggap macam kita pon nak dilayan macam tuh kan ;)

Alia@mrs miller: hahaha.. betol la... kena bayar untuk kesopanan. betul la kan.. dalam hati dia punya sumpah kita taktau ;P