Nuffnang

Sunday, May 17, 2009

eiffel tower itu takkan pernah berubah...

PERHATIAN: INI ENTRY KHAS AKU UNTUK PERADUAN DI SINI.
entry aku promote si joe nih plak: DI SINI.
komentar dialu2kan.. tiada komen pun tidak mengapa :)
.
.
Kisah satu:
Isteri baru pulang dari kenduri kawen, suaminya tidak, lebih gemar duduk di rumah buat kerja rumah, atau apa yg patut. Isteri terlihat suami sedang membetulkan mesin rumput, di bawah pohon cempaka; sambil mulut terkumat kamit, macam berborak dengan orang lain, tapi masa tuh kelihatan suaminya sahaja.

Isteri: abang bercakap dengan sapa tuh? (nada kehairanan)
Suami: ha? Oo...Tak.. abang cakap dgn mana2 makhluk yg lalu lintas kat sini…. “jangan kacau aku, aku nak betulkan mesin rumput nih jer….”
Isteri: ????????
.
.
.
Kisah dua
Suami dan isteri ini memang mengamalkan minum air akar kayu. Tapi baru2 ini, si suami agak kerap membuang angin.

Suami: (prottttt, buang angin semasa menonton tv bersama isteri.)
Isteri: ish, abang nih tak senonoh laa.. buang angin dekat dengan kiter…
Suami: (tersengih sahaja..)
Selang 3minit kemudian… kelihatan suami berjalan menuju ke arah satu sudut, jauh sedikit dari isteri.

Isteri: abang nak pergi mana berjalan sampai ke sana tuh?
Suami: eh, saya nak lepaskan angin laa.. jauh sikit, takde laa awak kata saya kentut busuk…
Isteri: ????????????
.
.
.
Kisah tiga:
Esoknya; isteri memberi secawan air akar kayu kepada si suami.
Suami: tak mahu laa saya minum lagi air nih, kang awak kata saya kentut busuk lagi.
Isteri: ???????? pulak….?????????????
.
.
.
Kisah empat:
Buah kuini memang tidak boleh dipetik, kalau mahu; tunggu sahaja buahnya gugur.
Waktu pagi sambil sarapan... si isteri bersuara...
Isteri: bang, buah kuini pokok yg abang tanam tuh dah keluar buah sulung eh...
Suami: a’ar… baru lagi.
Isteri: lama lagi la kan nak tunggu kuini tuh gugur.. hmm...

Tiba waktu petang minum petang.....
Isteri sedang buat teh susu, air kegemaran suami. Terlihat 3 biji kuini muda di atas para. si isteri teringat sesuatu..tak bleh jadik! Soal siasat bermula..

Isteri: siapa yang petik kuini tuh? Muda lagi dah dipetik. (pandang suami)
Suami: eh yer ker muda, saya jumpa kuini tuh gugur laaa… (sengih2)
Isteri, mengadu pada anak: ayah kamu ingat mak tak tahu yang dia petik kuini tuh. Apa dia ingat mak nih budak2 ker nak akalkan mak? (isteri tersenyum)
.
.
.
Kisah lima:
anak: ayah, ayah ada nampak tak tapis santan kat dapur? kakak carik tak jumpa laa..
ayah: ada. pi kat tesco, carik. mesti ada punya.
anak: ????????
.
.
.
kisah enam:
Suami rajin membuat kerja2 luar rumah. Menyapu laman, tanam pokok, biak kan pokok. Hobi paling best, menyapu keliling laman rumah. Kalau hari itu datang mood rajin beliau menyapu laman, tapi daun2 kering tak banyak.. apa yang beliau lakukan? Yer… betol. BELIAU AKAN MENGGONCANG MANA MANA POKOK YANG BERKENAAN SUPAYA DAUN2 KERING ITU GUGUR DARI TANGKAINYA.
.
.
.
Kisah tujuh:
Waktu bergurau senda suami isteri ini tidak mengira tempat dan ketika. Anak anak paling seronok melihat bila kedua ibu ayah mereka dalam keadaan berwuduk semasa maghrib, menunggu waktu isyak. Maka banyak laa gelagat si suami dan isteri ini. Apa yg mereka buat? Yer, anda betol lagi. GAME BERTAJUK : SALING LAWAN BERSENTUHAN KULIT, SAPA KENA DULU, DIA KALAH! Haha!
.
.
.
Kisah lapan:
Si suami dulu merantau waktu mudanya. Kerana ilmu. Jadi dia boleh memasak. Apa yang dia masak, anak anak akan makan. Itu dulu, kini dia jarang masak. Amat2 jarang. Skrg dia tresure apa saja yang isterinya masak. Dia tidak pandai makan luar. Apetah lagi melepak minum teh. Oleh kerana anak anak tidak diajar makan luar, maka mereka hanya kenal kawasan kawasan makanan yang biasa mereka pergi sahaja...
.
.
Pernah sekali, dia offer nak masak kacang panjang tumis. Anak anak biarkan ajer. SATU lauk sahaja. Berapa masa yg diperuntukkan? Satu jam! Ya, si suami mmg particular and details orangnyer, semua nak terbaik. Kalau sapa sapa buat nasi goreng, kalau rencah tumisan tuh agak garing and hitam2, dia sanggup tepikan yg hitam2 tuh while makan. Haha! Ayah oh ayah…
-----------------------------------------------------------------------------
.
.
lapan saja kisah mereka. Suami itu ialah ayahanda ku sendiri, Hj Latib. Isteri pulak semestinya Bonda ku, Hjh Rahmah. Telah berkahwin selama 28tahun. Masih gemar bergurau senda. Itu laa rahsianya.
.
.
Ayah dan ibu ku punya jurang usia yang beza, ayah kini 68, ibu 48. jarak mereka 20 tahun bezanya. Jauh, kan? Ala2 dato k dan dato siti gitu...Walau ayah 68, dia tidak menampakkan sebarang keuzuran, masih sihat, masih berkebun dan tiada sakit yang berat.
.
.
Walau begitu, ayah mewarisi sakit dari arwah bondanya, Alzheimer's Disease. Masih tahap mild. 5 tahun ini, 3 kali bangun tidur, tak ingat siapa dirinya selama 5 minit. Sejak serangan pertama, keluarga takut nak biarkan ayah berada di tempat asing seorang diri.
.
.
Ayah seorang yang amat sempurna pada aku. Biasa laa, mana mana anak akan kagum sama ibu ayah mereka, bukan? Kajian ada mengatakan bahawa, mana mana lelaki, suka untuk mencari pasangan wanita nya yang mirip ibu mereka. Tak kira dari segi sikap dan sifat. Wanita juga begitu, mencari pasangan lelaki yang mirip ayah mereka.
.
.
Aku masih lagi mencari siapa jodohku. Mungkin juga sukar mencari lelaki yang punya kesamaan dengan ayah.. tak apa, aku akan terus gigih mencari. Manusia ini kan punya tujuh kembar di dunia? Saya akan cari kembar ayah yang lagi enam itu.. Saya bangga saya anak ayah...
.
.
.

ayahanda ku, kiri, bersama teman seUni beliau.
Paris, 1972.
.
.
.
joe, kau manusia beruntung. nikmati ia selagi ada :)
paris, 2009.
.
.
ayahanda ku pernah berkata, "kakak, selagi ayah ada umur, ayah harap eiffel tower itu takkan pernah berubah..."
tatkala aku tunjukkan gambar joe, di eiffel tower, di tahun 2009, beliau hanya tersenyum. atas sebab apa, aku tidak tahu, mungkin terkenang zaman semasa mudanya di paris dulu, mungkin juga rasa bangga, anak melayu merantau jauh mencari ilmu :)
.
.
oh, ayahku teramat fasih berbahasa cina.. sampai kini masih membaca makalah bahasa itu.
----------------------------------------------------------------------------
.
.
oke joe;
1) banner iklan (kanan, warna merah) dah ku tepek sejak akhir april lepas.
2) sume done :)
.
.
.

19 comments:

Ms.Lilies said...

ayah yg baik akan jadik idola anak2nya kan.....tp aku paling suka lumba sapa batal air sembhyg dulu tu hahahaha....cute je

||alis|| said...

kakmimi: ahaha! mmg, kekadang sampai boleh jadik majuk ibu ku! hihi!

kakpiah said...

wahh..
lomantik la ayah ko alis...

patotla tok ti suker ngan datok k..
ngahaha..

semuga ko berjaya mencari "kembar" ayah ko tu dik..

walopon jaman skarang dah semakin pupus lelaki yg lomantik centu..
uhuks!

||alis|| said...

kakpiah: ahahahaha! ayah den takdok misai melintang patah, membujur lalu cam tok K..hihi..
sila laa gurau2 ngan asben akak cemtuh, nescaya.... (sambung sendirik ayat nyer..)

Monkey D Luffy said...

sebak plak bila baca

||alis|| said...

zali: sebak?? oho.. part yg mana tuh? aku ku alzheimer ke or ayahku ckp eiffel tower tak berubah? makaseh kanda ;P

joegrimjow said...

sowiieee sngt
huhu
da update
yehhaaaa

shinawawa eyenie said...

sedih mmbca cerita awak ni...
salam ziarah...
jd ler my follwer..~.~

kojah said...

sobsobsob!!

btw,tompang lalu =)

||alis|| said...

joe: okeh :) no hal.

shinawawa: sedih ker? tang mana yg sedih eh? oh yg last part eh? ahaha!

kojah: sobsob? alala... nah tisu paper saya bagi freeeeee (-,-")

joegrimjow said...

okess
done
da bace semua
waaa
kisah benar yg hebat
ley tiruu skill

LotsOfLove-Pearls said...

Salam ziarah...
n3 yg best di baca..
mengajak pembaca membaca sehingga habis dan kuingat ini hanya sebuah kisah. Rupa2nya kisah benar yang disusun perkataan demi perkataan menjadi serumpun ayat sehinga menjadi sebuah kisah..

Tahniah!

(feel free to visit my home k)

rhapsody LiN said...

wahhh....sooo sweet!!
congrate!!
:)

cik syahira said...

tahniah yer..

||alis|| said...

pearls: hehehe.. makaseh awak ;). will do :)

rhapsody lin: hehehe... makaseh ;)

cik syahirah: makaseh syirah ;)

farah said...

tahniah alis!

:)

sebak saya membacanya.

||alis|| said...

farah: thanks farah... tenkiu2.. :)

Eazy Izzuddin said...

tahniah!
anda pemenang juga
=D
owh
alismysara

my sis alisa mysara
hampir same tu
=D

||alis|| said...

eazy: makaseh ;)